søndag den 26. september 2010

Isaan roadtrip part 2

Se forrige indlæg for begyndelsen af turen.

Phu Wua

Efter en god nats søvn vågnede vi op i Thai hytten i Kham Pia. Tidligere end beregnet, fordi munkene og hønsene larmede (vi boede klods op ad et tempel).

Vi startede dagen ud med at tage til Phu Wua national park, hvor vi gik igennem skov, klippeformationer, stiger og krat for at komme frem til toppen af Phu Wua. Ovenpå gårdsdagen kunne 20-30 minutters gang med denne stigning mærkes rimeligt meget i benene (især på vej ned igen)

Ved ikke helt hvor varmt der var den pågældende dag, men i hvert over de 30 grader. Endvidere var i alle iført vandrestøvler, lange bukser, t-shirts og i mit tilfælde også en langærmet trøje - dette pga. anbefaling fra Bunlerd. Denne kombo af tøjvalg og vejr gjorde turen en lille smule varm og man kunne også godt komme til at svede lidt, som det ses. Bunlerd valgte selv at tage turen i klip-klappere, shorts, t-shirt og solhat.

Udsigten over en stor del af Isaan området og over til bjergene til grænsen til Laos var dog sved og anstrengelser værd.
Og så lige et billede til ære for Bunlerd, hvor vi poserer som unge thailændere (no shit - de poserer faktisk ofte sådan på billeder). De er skøre de Falanger.

Efter en god stejl tur ned i tilsvarende varme tog vi ud til et andet og mindre vandfald for køle lidt af igen. For de skarpe øjne kan man se Bunlerd og jeg på "adventure" i færd med at komme til toppen af vandfaldet - igen via. en masse glatte klipper... "Adventure".

Videre mod Nong Khai
Efter frokost tog vi afsked med Bunlerd og kørte langs grænsen til Laos og Mekong floden mod Nong Khai. Undervejs gjorde vi et enkelt stop ved Mekongfloden, hvor en stor hvirvelstrøm, der kaldes Mekong flodens navle, skulle befinde sig. Der var både skilte, tempel, restauranter og massere af thailandske turister, men navle var der godt nok ikke så meget af. Vi så et par steder, hvor det så ud til at vandet bevægede sig lidt i modsat retning, men ikke noget der retfærdigt kunne kaldes hverken hvirvelstrøm eller navle. Templet foran var dog ganske pænt og placeringen lige ned til Mekongfloden, som kan anes i baggrunden, må siges at være ideel. Har dog efterhånden set temmeligt mange templer og de har en tendens til at ligne hinanden en hel del med bling bling, drager, buddha og krummelurer, så vi tog ret hurtigt videre.

Efter en ret lang men flot køretur kom vi endeligt frem til Nong Khai, hvor vi lige netop nåede frem i tide til at se det sidste af solnedgangen over Mekongfloden, som er kendt for at være utroligt smuk her. Vurder selv på billederne

Vi fik hurtigt booket et par værelser på hotellet Mut Mee, som ligger ned til floden, og har den tilhørende restaurant og bar på den flodpram, som ses på sidste ovenstående billede. Ret idyllisk placering.
Nong Khai er en rigtig "backpacker by", hvor der kommer mange især yngre turister på gennefart, når de er på vej til Laos. Selvom vi var her udenfor sæsonen mødte vi i løbet af den dags tid vi var i Nong Khai ca. 10 gange flere udlændinge end vi har mødt i de sidste 3 måneder sammenlagt. Om aftnen var vi lidt rundt og se på udvalget af barer, men måtte erkende, at det mest var barer med ældre hvide mænd og ganske unge thailandske piger... så det blev en lidt tidlig aften.
Dagen efter stod den, mest for damerne, på shoppingtur på et marked i Nong Khai. Tror de fleste kvinder vil gå i spåner over markederne i Thailand - i hvert fald hvis de har hang til sko, tasker og nips.. og der er der jo nok en kvinde eller to der har ;)
Jeg fik mig en god gåtur rundt i Nong Khai og promenaden ned til Mekongfloden er bestemt anbefalelsesværdig. Blandt andet ligger der, nok en gang, et stort tempel, som adskiller sig ved at have en kæmpe guld Buddha på taget, som skuer udover Mekong floden.
Det skulle også være muligt at tage trapperne helt op til toppen og dermed få en fantastisk udsigt udover floden. Dette var dog ikke muligt, da de munke jeg fik fat i ikke havde nogen nøgle til den sidste dør op til taget. Så vi måtte blive på jorden og efterhånden også erkende, at vi havde set, hvad Nong Khai havde at byde på af interesse. Derfor blev vi enige om, at tage videre mod Nong Khai - Dog lige med et stop på vejen ved et tempel, der adskilte sig markant fra de andre vi har set.